Łączna liczba wyświetleń

piątek, 29 grudnia 2017

JESTEM KTÓRY JESTEM

Pan Bóg niezmierzony i nieosiągnięty jest w swym doskonałym Jestestwie. Czymże jednak jest Boże Jestestwo? Pan Bóg mówi do Mojżesza w Wj 3, 14: Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was». Pan Bóg mówi, iż Jest tym kim Jest i nikim innym. Jego Jestestwo jest wiecznym i nieskończonym. Mojżesz zapytał Go o imię, a Pan mu odrzekł, iż Jest tym który Jest. Nie podał swego imienia bo… po prostu Go nie ma. Żadne imię w ziemskim wymiarze nie odda opisu Boga. Boga prawdziwego i jedynego nazwać po prostu nie można. On Jest ponad wszelkie imię. Pan Bóg chce też przez to powiedzieć, że w każdej chwili i w każdym miejscu może się objawić w jakiej chce postaci. Znamy bowiem przykłady Jego objawień, takie, jak chociażby płonący krzak, gdzie ukazał się Mojżeszowi, obłok dymny i pioruny na Górze Synaj, czy podczas wyprowadzenia Izraelitów z niewoli egipskiej jako obłok dymny w dzień, a słup ognia w nocy. Pan Bóg przychodzi też w gościnę do Abrahama i jego żony Saraj pod postacią dwóch podróżnych. Stąd być może powiedzenie: „Gość w dom, Bóg w dom”. Jedno jest jednak pewne. To, że Bóg objawia się w różnych miejscach i czasie pod różnorakimi formami, to nie oznacza iż jest on różny, czy że wręcz jest wielu bogów. Nie! To jest w zupełności błędne przekonanie, bowiem
Bóg jest jeden o czym sam mówi do Mojżesza na Górze Synaj w pierwszym przykazaniu: Nie będziesz miał bogów cudzych obok Mnie. Tu, już na tym miejscu, raz na zawsze jesteśmy w racjonalny i jednoznaczny sposób zaprzeczyć politeizmowi oraz różnorodności natury Boga. Bóg skoro jest jeden, to i również stały, niezmienny, niewzruszony. Wniosek taki, że niezależnie od czasu i miejsca i postaci objawienia Boga, zawsze to jest ten sam Bóg i nie podlega to żadnym wątpliwościom. Skoro Matka naszego Pana – Jezusa Chrystusa, Maryja objawia się różnym ludziom w różnych miejscach na całej ziemi i jest przedstawiana w różnych barwach, to nie oznacza to, iż jest Ona różna. To jest dokładnie jedna i ta sama Maryja! I tak samo rzecz ma się z Panem Bogiem, iż jest On wszędzie taki sam, choć wizualnie może być zupełnie różny. Duch Święty wieje kędy chce i jak chce (J 3, 8). Oznacza to, iż Bóg czyni wszystko tak, jaka jest Jego wola, postępuje tak, jak uważa to za słuszne i w jakiej zechce formie. Jestem który Jestem, czyli Jestem tym kim Jestem, Będę tym kim Będę i Byłem tym kim Byłem. Jestem jeden i niepodzielny. Tak mówi Pan. Natomiast trzy Osoby Boże, tj. Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty, w żadnej mierze się nie wykluczają, nie przeczą idei jednego Boga. To nie są trzej bogowie, lecz trzy postaci jednego Boga. Pan poprzez swoje Jestestwo mówiąc: „Jestem” pragnie wyrazić swoją obecność. Nie jesteśmy więc sami. To wielkie pocieszenie. Bóg z nami, czyli Emannuel. Różne określenia Pana Boga typu: El / Elohim(Bóg), Adonai (Pan), Jahwe (JHWH – Jestem) czy Emmanuel (Bóg z nami) i inne, to nie są raczej imiona Stwórcy a jedynie jego określenia, tytuły, wyrażone ludzkim słowem, pojęciem, rozumowaniem. I tu, Pan Bóg mówi w drugim przykazaniu Dekalogu: „Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego na daremno”. Oznacza to, iż nie będę wzywał „imienia” bożego do rzeczy niepotrzebnych, zbędnych. Bowiem każdy przydomek Boga, każdy tytuł mu nadany, jest sam z siebie święty, bowiem Pan Bóg go uświęca. Natomiast jeśli Pan Bóg milczy, to nie znaczy to, że go nie ma. Sam Pan Jezus mówi: Ja Jestem Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Początek i Koniec (Apokalipsa 22, 13). Wniosek taki, iż Pan był od zawsze, jest i będzie po nieskończony czas, który w wymiarze boskim przecież nie istnieje. Od Niego też wszystko bierze swój początek, i na nim kończy. Wszystko w nim ma swój ostateczny cel. Całe stworzenie jest w Bogu i do Niego również należą pierwsze i ostatnie Słowo. A skoro Pan Jezus mówi „Ja Jestem”, to znaczy to, iż przywołuje drugie swoje „imię” – „JESTEM, KTÓRY JESTEM”. Skoro jest Początkiem i Końcem, to i jest pomiędzy. Jego Jestestwo trwa także teraz. I znów Jezus Chrystus mówi, tym razem tuż przed swoim wniebowstąpieniem, u kresu ziemskiej egzystencji: „Ja Jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata”. To pełne optymizmu i wielkiej radości słowa, zapewniające bożą obecność wśród ludzi po wsze czasy. Bóg nas nigdy nie opuścił i nie opuści. O swoim nieskończonym Jestestwie Pan Bóg mówi: Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga (Izajasza 44, 6), Słuchaj mnie, Jakubie, i ty, Izraelu, którego powołałem! Ja to jestem, Ja pierwszy i Ja ostatni (Izajasza 48, 12), Jam jest alfa i omega (początek i koniec), mówi Pan, Bóg, Ten, który jest i który był, i który ma przyjść, Wszechmogący (Apokalipsa 1, 8) oraz I rzekł do mnie: Stało się. Jam jest alfa i omega, początek i koniec. Ja pragnącemu dam darmo ze źródła wody żywota (Apokalipsa 21, 6). W tym ostatnim wersecie ciekawe jest stwierdzenie Pana „Stało się”. Bóg jest, istnieje, stał się i dzieje się sam z siebie i żadne inne moce, siły czy prawa nie są nad Nim i Nim nie rządzą. Dlatego Boga w żaden sposób nie można ująć i zamknąć w ludzkie twierdzenia, teorie i prawa naukowe. Nie można też Go zrozumieć badając tylko i wyłącznie tym, co nazywamy rozumem. Rozum musi współpracować z wiarą. Rozum + Wiara = Rozsądek, można by dodać „Zdrowy rozsądek”.  Człowiek nie zrozumie niczego co Bóg czyni, nie zrozumie żadnej nauki nie pojmując tego, iż Boże Jestestwo nie jest jestestwem, bytowaniem ziemskim. Wskazówka taka, aby zrozumieć boże działanie, znaki, cuda, objawienie, należy pierw dopuścić do siebie myśl, iż to że Bóg Jest, jest faktem niezaprzeczalnym i niepodważalnym. Jednak dlaczego Jest tego nie wiem. Dlatego najlepiej przyjąć zasadę, że Jest, bo Jest. Wszystko to, co związane z Bogiem, tak jak chociażby zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, istota Jego uwielbionego ciała, Jego wniebowstąpienie i wiele innych kwestii, ludzie chcą związać ziemskimi prawami nauk. To fałsz, bowiem jak można coś i kogoś, kto jest ponad nami powiązać naszymi ziemskimi pojęciami? Wszelkie zagadnienia związane z Bogiem, to zupełnie inny wymiar, inna rzeczywistość, niż ta w jakiej my obecnie tu na Ziemi egzystujemy i poruszamy się. Wniosek: jeśli ci ciężko uwierzyć w te przedziwne rzeczy, związane z osobą Jezusa Chrystusa, jego znaki, cuda, jeśli trudno jest ci pojąć istotę bytowania Boga, wówczas pomyśl i powiedz sobie tak: „Bóg i wszystkie Jego sprawy, cała Jego działalność na przełomie dziejów, to inna rzeczywistość, która realnie i równolegle istnieje wraz z naszym światem, ale której jeszcze nie jestem w stanie pojąć ani zdefiniować.” Należy jednak dodać, że pewnego dnia zapewne Pan Bóg da nam poznanie tego wszystkiego i Samego Siebie do końca. Mówimy w czasie mszy świętej:  Oto wielka tajemnica naszej wiary. Tak. To jest tajemnica. Tajemnica Bożego zamysłu, która nie jest dana rozumowi ludzkiemu do poznania tu na Ziemi. Nie jesteśmy w stanie tu na tym świecie do końca poznać Boga, i tak naprawdę nigdy Boga w całości i zupełności nikt nie zdoła poznać, bo jest to po prostu niemożliwe.
Wnioski: 1) Istnieje Jestestwo Boga, jako doskonałego Stwórcy i idealnego kreatora „wszystkiego z niczego”. 2) Istnienie Boga jest niczym niezaprzeczalne i niepodważalne. 3) Istnieją dwie rzeczywistości (tyle przynajmniej jest nam dane rozpoznać), mianowicie: a) rzeczywistość boska, tj. „tamten świat oraz b) rzeczywistość ziemska (świat, w którym dane jest nam żyć i wielbić Boga). 5) Niezaprzeczalna jest wieczność Boga, nieśmiertelność, wszechmoc. 6) Człowiek powinien nieustannie dążyć na spotkanie z Bogiem, stale być przygotowanym na przejście do „prawdziwego, wiecznego” życia, na wędrówkę do innego wymiaru, doskonalszego, wspanialszego i przedziwnego. Tak. Bowiem tak, jak doskonały, wspaniały i przedziwny Jest Bóg, tak i przedziwne jest wszystko to, co wokół Niego się znajduje, to co Go otacza, to co On tworzy, cała Jego rzeczywistość.

Jednak najważniejszą prawdą wiary jest ta, że Bóg istnieje, że Bóg jest jeden co do natury, ale w trzech różnych Osobach. I tak Bóg Ojciec (Jahwe) - Stworzyciel, Syn Boży - Jezus Chrystus - Zbawiciel, Duch Boży / Święty - Paraklet (Pocieszyciel), Uświęciciel, Ożywiciel. Wszystkich łączy jedna i ta sama relacja - MIŁOŚĆ. 
Jestem tym kim jestem i nikim innym. Tak więc „Jestem, Który Jestem” nieustannie Jest i trwać Będzie w nieskończoność. AMEN!



Piotr Żak – rocznik 1990, magister stosunków międzynarodowych (Uniwersytet Jagielloński) oraz magister amerykanistyki (Uniwersytet Jagielloński), oba tytuły uzyskane w 2014 roku. Zainteresowania naukowe: historia, dyplomacja, prawo międzynarodowe publiczne oraz teologia. Planowany doktorat w zakresie nauk społecznych, stricte stosunków międzynarodowych. W wolnych chwilach: podróże, fotografia przyrody oraz bieganie i jazda na rowerze. Członek Związku Strzeleckiego „Strzelec” Równość Wolność Niepodległość. Numer ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9145-2816.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

KIEDY ZACZNIE SIĘ WOJNA... [SCENARIUSZE I KONTEKST RELIGIJNY]

Kiedy zacznie się wojna pomiędzy światowymi mocarstwami, np. między USA a Chinami, USA a Rosją, Rosją a Chinami, wówczas będzie to szybko, z...