Być może leciałeś już samolotem nie jeden raz i zastanawiałeś się co tak naprawdę i kiedy dzieje się w czasie startu, lotu i lądowania? Może jesteś ciekawy nazewnictwa różnych procesów, części konstrukcyjnych samolotu i portu lotniczego? Idealnie trafiłeś. Nigdzie w Internecie nie znajdziesz podobnego, a tym bardziej darmowego opracowania zagadnień tego tematu. W dodatku możesz zapoznać się ze słownikiem polsko-angielskim, który zapewne przyda Ci się od momentu zakupu biletu, po Twój pobyt na lotnisku aż po wejście na pokład i wysiadkę w miejscu Twojej destynacji.
Zapraszam Cię do lektury opracowania terminów z zakresu
lotnictwa cywilnego mojego autorstwa. Znajdziesz tutaj Drogi Czytelniku także
opis różnych procedur. Być może zainteresuje Cię poniższa lektura, która
powstała jako owoc mojego wielkiego zamiłowania do samolotów :)
BACKTRACK
– zwłaszcza na mniejszych lotniskach samolot kołuje aktywną drogą startową
(zamiast drogami kołowania) do progu pasa
BAGGAGE / LUGGAGE – bagaż rejestrowany przewożony w luku
bagażowym, do którego nie ma dostępu w czasie trwania lotu
BAGGAGE CLAIM / BAGGAGE RECLAIM – miejsce na
lotnisku docelowym, w którym odbiera się bagaż rejestrowany z ruchomej taśmy
(dotyczy więc wyłącznie pasażerów z takim bagażem)
BAGGAGE DROP-OFF – miejsce na lotnisku, w którym oddaje się
bagaż rejestrowany. Korzystają z niego pasażerowie, którzy odprawili się
wcześniej online. Pozostali robią to na lotnisku odprawy przy stanowiskach
swoich linii lotniczych (przy check-in desk)
BAGGAGE TAG – naklejka z danymi pasażera i lotu. Stanowi ona
potwierdzenie nadania bagażu rejestrowanego i ułatwia jego identyfikację. Jeden
z jej odcinków dostajesz wraz z kartą pokładową – jeśli twój bagaż zaginie albo
ulegnie zniszczeniu, będzie ci potrzebna do uzyskania odszkodowania
BOARDING – procedura wejścia pasażerów na pokład samolotu
BOARDING PASS / CARD – karta pokładowa, którą dostajesz
podczas odprawy (internetowej lub tej na lotnisku). Najlepiej mieć ją zawsze
wydrukowaną lub zapisaną w formie elektronicznej
BOARDING TIME – czas, w jakim rozpoczyna się wejście na pokład
BRACE (brace for impact) – dosłownie: przygotować się na
uderzenie, w sytuacji awaryjnego lądowania jest to komenda wydana przez pilota
i powtarzana przez personel pokładowy pasażerom, która zobowiązuje pasażerów do
przybrania odpowiedniej pozycji w czasie takiego lądowania (aby uniknąć między
innymi złamań kręgosłupa)
CABIN CREW – łączne określenie załogi samolotu
CAVOK (clouds and visibility OK) – jest to określenie idealnej do
operacji lotniczych pogody
CHECK-IN – odprawa, odbywa się się na jeden z trzech możliwych
sposobów: 1. Online (np. z domu), 2. Na lotnisku przy tzw. „kiosku” (podobnym
do biletomatu, gdzie od razu jest opcja druku karty pokładowej), 3. Na lotnisku
przy stanowisku linii lotniczych, zwanym chek-in desk (przy pomocy personelu
obsługującego). Podczas odprawy dostaję się kartę pokładową oraz oddaje bagaż
rejestrowany (jeżeli masz taki ze sobą). Z kolei jeżeli odprawiłeś się już
wcześniej online lub przy kiosku i nie masz bagażu rejestrowanego, wówczas od
razu po przybyciu na lotnisko, przechodzisz do kontroli bezpieczeństwa
CLIMB / WZNOSZENIE, WZLOT – następuje zaraz po
oderwaniu się maszyny od ziemi
CODE-SHARE – umowa między liniami, na podstawie której użyczają one
miejsc w swoich samolotach pasażerom partnerskiej linii. Przykładowo kupiłeś
bilet z przesiadką na stronie LOT, ale po transferze lecisz samolotem w barwach
AIR FRANCE
CONNECTING FLIGHT – lot z przesiadką,
lot łączony
CZARTER – to umowa między touroperatorem a liniami lotniczymi na
wykorzystanie samolotu dla grupy swoich klientów. W mowie potocznej w ten
sposób określa się też sam lot wynajęty przez biuro podróży
DEKOMPRESJA / DEHERMETYZACJA – rozszczelnienie kabiny w wyniku
czego dochodzi do spadku ciśnienia. W samolocie ciśnienie jest wyższe a na
zewnątrz niższe
DESCENT / ZNIŻANIE – następuje przez podejściem do lądowania
DOMESTIC TERMINAL – terminal krajowy, czyli taki, z którego
odbywają się tylko loty między miastami w granicach jednego państwa
DUTY-FREE ZONE – strefa wolnocłowa, przechodzi się do niej po
kontroli bezpieczeństwa
ETA/ETOA (estimated time of arrival) – jest to godzina, w
której planowany jest przylot w miejsce docelowe
E-TICKET – bilet elektroniczny, który dostajesz jako załącznik na
swój adres e-mail po rezerwacji biletu przez Internet. Zazwyczaj linie lotnicze
wymagają, aby taki bilet wydrukować i przynieść ze sobą na lotnisko
EXTRA BAGGAGE / EXCESS BAGGAGE – nadbagaż,
czyli bagaż który przekracza dozwolone przez linie lotnicze limity wagi albo
rozmiaru czy też ilości. Wymaga on dodatkowej opłaty lub przepakowania się (taka
opłata zazwyczaj jest wysoka, np. przekraczając 1 kg nawet 50 EUR, tj. ok. 200
PLN)
FF (FREQUENT FLYER) – osoba, która często
podróżuje samolotem i z tego powodu przysługują jej przywileje (jeśli jest
zapisana do programu lojalnościowego)
FLIGHT ATTENDANT (FA) – steward / stewardessa
GATE / GATEHOUSE – bramka, wyjście z hali odlotów do
rękawa, prowadzącego bezpośrednio do samolotu lub do autobusu lotniskowego,
który zawozi do niego, po płycie lotniska pasażerów. Czasem też pasażerowie po
przejściu bramki sami na własnych nogach kierują się po płycie do samolotu.
Przy bramce odbywa się właściwy boarding i należy tu okazać kartę pokładową i
dokument tożsamości
GO-AROUND
– procedura przerwanego lądowania samolotu znajdującego się na końcowej ścieżce
podejścia prostej do pasa. Inne określenia to odejście na drugi krąg, przejście
na drugie okrążenie
GROUND / STOPOVER / LAYOVER – międzylądowanie, jest
to dłuższy postój samolotu podczas lotów długodystansowych, podczas którego
uzupełniane jest paliwo, jedzenie i zmienia się załoga. Podczas międzylądowania
pasażerowie zazwyczaj nie mogą opuścić samolotu
HAMULEC AERODYNAMICZNY – rodzaj powierzchni sterowej w
samolocie, służącej ograniczaniu prędkości w trakcie lądowania. Od spojlera
różni się głównie funkcją – zadaniem hamulca jest zwiększenie oporu
aerodynamicznego bez zmiany siły nośnej przy minimalnej zmianie oporu
aerodynamicznego
HAND LUGGAGE / HAND BAGGAGE / CARRY-ON
– bagaż podręczny (kabinowy), jest to walizka lub torba, którą można zabrać ze
sobą na pokład. Poszczególne linie lotnicze ustalają swoje przepisy dotyczące
limitów wymiarów takiego bagażu
HOLDING
– procedura oczekiwania, krążenie samolotu przed wylądowaniem, kiedy kolejka do
lądowania jest zbyt duża (na zatłoczonych lotniskach) lub panują w miejscu
destynacji złe warunki atmosferyczne. Wtedy samoloty przekierowywane są do
specjalnej strefy, gdzie czekają na zgodę na podejście do lądowania. Cała
procedura holdingu może trwać nawet około 1 godziny
HUB – węzeł komunikacyjny, z którego linie oferują połączenia do
mniejszych portów
IATA (International Air Transport Association)
– Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego,
które nadaje kody lotniskom i dwuznakowe kody liniom lotniczym
ICAO (International Civil Aviation Organization)
– Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego,
która podobnie jak IATA nadaje kody lotniskom i liniom lotniczym
JET-LAG – inaczej zespół nagłej zmiany strefy czasowej. Są to objawy
pojawiające się w trakcie podróży wzdłuż równoleżników, wynikające z gwałtownej
zmiany strefy czasowej przez podróżnego. Do najczęstszych (trwających nawet
kilka dni) objawów należą zwykle: uczucie zmęczenia, zawroty głowy, nudności,
wymioty, ból głowy
JUMP SEAT – składane krzesła w samolocie, na których
siedzą stewardessy / stewardzi
KIOSK / SELF CHECK-IN – jest to maszyna obecna na
niektórych (zwłaszcza większych lotniskach), która pozwala na samodzielną
odprawę biletową przez pasażera, po przejściu której drukuje kartę pokładową
KLAPOLOTKI – połączenie lotek z klapami, które charakteryzują się większą
sprawnością przy mniejszych prędkościach
KLAPY – elementy mechanizacji skrzydła, umiejscowione zazwyczaj w
tylnej części skrzydła, pozwalające w razie potrzeby znacznie zwiększyć siłę
nośną (nawet o 50-80%) oraz opór skrzydła. Wykorzystywane zwykle, aby umożliwić
lot z mniejszą prędkością, a także aby skrócić start i zmniejszyć prędkość
podejścia do lądowania. Klapa Kruegera z kolei, to przednia klapa stosowana w
Boeingu 747. Niewysunięcie klap podczas startu samolotu było przyczyna kilku
tragicznych katastrof lotniczych
LAND SIDE – jest to ogólnodostępna część lotniska, w
przeciwieństwie do strefy znajdującej się za punktami kontroli bezpieczeństwa
LANDING ROLL / DOBIEG – ma miejsce na głównym pasie
startowym zaraz po wylądowaniu i służy do wytracenia prędkości maszyny, m.in.
poprzez odwrócony ciąg
LĄDOWANIE ZAPOBIEGAWCZE – inne
nie zawsze trafne określenie to lądowanie awaryjne. Nie oznacza ono, że
istnieje realne niebezpieczeństwo rozbicia
LFR (LOWEST FARE ROUTING) – jest to
najtańsza legalna taryfa za lot na danej trasie
LONG-HAUL FLIGHT – lot długodystansowy, lot który trwa co
najmniej 6 godzin. Zazwyczaj określenie to dotyczy tras międzykontynentalnych
LOTKI – powierzchnie sterowe statku powietrznego, służące do
kontroli jego przechylenia, czyli obrotu wzdłuż własnej osi. Uczestniczą w
zakręcaniu samolotu. Są najczęściej zamocowane zawiasowo na krawędzi spływu
skrzydeł (płata) w pobliżu końcówek. Wyróżniamy lotki małych i dużych prędkości
LOUNGE – specjalnie wydzielona strefa dla pasażerów klasy pierwszej
i biznes, a także uprawnionych FF, w której można oczekiwać na lot w bardziej
komfortowych warunkach
LOW-PASS –
niski przelot nad pasem startowym przy specjalnych okazjach, jak np. przylot
nowego samolotu do floty przewoźnika czy pożegnanie odchodzącego modelu
samolotu
MAAS (MEET AND ASSIST) – określenie
pasażera, który wymaga zwrócenia szczególnej uwagi przez załogę podczas lotu
(np. osoby starsze, dzieci czy niepełnosprawnych)
MCT (MINIMUM
CONNECTING TIME) – minimalny czas na przesiadkę w porcie
tranzytowym (dotyczący biletów z przesiadką)
NAT (NORTH ATLANTIC TRACKS) – tak piloci
nazywają korytarze lotnicze nad Oceanem Atlantyckim, ustalane z powodu trudnej
łączności radiowej nad oceanem
NEON –
potocznie naziemny koordynator lotu
NO-SHOW – zwrot na określenie pasażera, który nie pojawił sę na czas
odlotu przy bramce
ODWRACACZ CIĄGU / REWERS / CIĄG WSTECZNY /ODWRÓCONY
CIĄG – urządzenie służące do zmiany kierunku ciągu silnika samolotu,
tak, że jest on skierowany przeciwnie do kierunku ruchu. Podstawowym jego
zastosowaniem jest wspomaganie hamowania w trakcie dobiegu po lądowaniu
OPEN-JAW – bilet, w którym kierunek lotu w jedną stronę jest inny,
niż wylotu w drugą, np. lecisz z Warszawy do Nowego Jorku, ale wracasz z Chicago
OVERBOOKING – praktyka linii lotniczych, które sprzedają więcej biletów
niż jest miejsc w samolocie. W ten sposób samolot jest zapełniony nawet, jeśli
ktoś z pasażerów nie pojawi się. Natomiast tym, którzy nie polecą, oferuje się
różnego rodzaju rekompensaty, np. pieniężne
OWIEWKA / OSŁONKA – wyprofilowana osłona aerodynamiczna
stosowana w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego wystających części
samolotu
PALIWO LOTNICZE – znajduje się w zbiornikach umieszczonych w
skrzydłach, w centralnej części kadłubu, nawet w ogonie albo statecznikach
poziomych. B747 -170 tysięcy litrów paliwa, B737/A320 – 43 tysięcy litrów
paliwa
PNR (PASSENGER NAME RECORD) – kod
referencyjny rezerwacji
PRESURYZACJA – utrzymanie odpowiedniego ciśnienia i temperatury w kabinie
samolotu. Małe dziurki z oknach samolotu służą między innymi celowi wyrównywania
ciśnienia
PUSHBACK
– wypchnięcie samolotu z miejsca postojowego
REEBOKING / REROUTING – oznacza przebukowanie, zmiana
rezerwacji na inny lot do portu docelowego
ROTATE
– stwierdzenie, które pada z ust pilota lub pierwszego oficera w momencie
osiągnięcia prędkości Vr, w której to następuje oderwanie przedniego podwozia
od ziemi i wzniesienia samolotu. Inaczej znaczy to tyle, że maszyna osiągnęła
wystarczającą prędkość V1, którą to nie można już przerwać startu, czyli Vr.
Inaczej ROTACJA – ma miejsce przy starcie i jest
to podniesienie przedniego kółka podwozia, w wyniku czego następuje uniesienie
nosa samolotu. Przy podniesionym nosie roś nie kąt natarcia i powstaje siła nośna.
Samolot unosi się, odrywa od ziemi
RUNWAY – pas startowy służący do rozbiegu i dobiegu samolotu
SHUTTLE BUS – autobus lotniskowy, który bezpłatnie przewozi
pasażerów do terminali lub dworców kolejowych w pobliżu portu lotniczego
SILNIK APU – znajduje się na końcu ogona, jest elektrownią
zasilającą w prąd całą maszynę
SKRZELA / SLOTY – umieszczone wzdłuż krawędzi natarcia
samolotu, stałe lub ruchome. Mają za zadanie poprawienie właściwości
aerodynamicznych samolotu przy locie z małymi prędkościami i na dużych kątach
natarcia. Zastosowanie skrzeli skraca drogę startu i lądowania, zwiększa siłę
nośną, zmniejsza ryzyko wpadnięcia w korkociąg, polepsza pracę lotek oraz
umożliwia lot z niską prędkością (współgrając z klapami)
SLOT
– potoczne określenie nadanego przez ATC (kontrola lotów) przedziału czasowego,
w którym samolot może wystartować, wylądować lub przelecieć nad daną
przestrzenią powietrzną. Stąd określenie „straciliśmy slota” oznacza opóźnienie
lotu
SPOJLER / PRZERYWACZ / INTERCEPTOR - inaczej przerywacz, element mechanizacji
skrzydła. Wychylenie spojlerów (mających postać odchylanych na górnej
powierzchni skrzydła płyt symetrycznych na obu skrzydłach) powoduje oderwanie
(psucie) opływu i dlatego zmniejszenie przy danym kącie natarcia siły nośnej,
co pociąga za sobą zwiększenie stromości toru schodzenia (zmniejszania
wysokości) samolotu bez przyrostu prędkości, istotne zwłaszcza przy podejściu
do lądowania. Niesymetryczne wychylanie spojlerów powoduje powstawanie momentu
przechylającego i może w niektórych sytuacjach i samolotach zastępować lub
wspomagać działanie lotek
STATECZNIK / BRZECHWA – nieruchoma lub nastawna część usterzenia
samolotu. Wyróżnia się stateczniki poziome i pionowe. Wykorzystywane do
stabilizowania lotu. Konstrukcja statecznika zbliżona jest do konstrukcji
skrzydła. Za pomocą sterów w stateczniku pionowym pilot może korygować kierunek
lotu w prawo lub lewo. Statecznik poziomy odpowiada za stabilność lotu w
poziomie (równolegle do powierzchni ziemi). Za pomocą sterów w stateczniku
poziomym możliwe jest korygowanie pochylenia lotu w górę lub w dół
STEROLOTKI / ELEWONY – powierzchnie sterowe samolotu, stosowane
w niektórych konstrukcjach. Łączą w sobie funkcje sterów wysokości oraz lotek
STOPOVER – przesiadka z noclegiem służąca zrobieniu przerwy w czasie
bardzo długiej podróży. Przykładowo lecąc z Londynu do Sydney, można mieć
stopover w Hongkongu
SZYBOWANIE / LOT ŚLIZGOWY – obniżanie lotu na biegu
jałowym z silnikami generującymi zerową siłę ciągu jest powszechnym zjawiskiem.
Można to porównać do zjeżdżania z góry samochodem na luzie
ŚCIEŻKA PODEJŚCIA / FINAL APPROACH FLIGHT
PATH – inaczej podejście końcowe, tor, po którym samolot schodzi do
lądowania
ŚCIEŻKA WZNOSZENIA / TAKE-OFF FLIGHT PATH
– tor wznoszenia po starcie samolotu
TAKE-OFF
RUN / ROZBIEG – ma miejsce na głównym pasie startowym
zaraz po kołowaniu i służy rozpędzeniu maszyny przy pełnym ciągu (tak naprawdę
nie zawsze jest on maksymalny, chociaż zależy to od usytuowania lotniska,
warunków pogodowych, długości pasa startowego, etc.) aż do oderwania maszyny od
ziemi
TARYFA – cena biletu netto ustalana przez linię lotnicza dla danego
połączenia
TAXI
/ TAXIING – kołowanie samolotu przed startem i po lądowaniu
TOUCH DOWN / PRZYZIEMIENIE – to dotknięcie pasa
startowego przez maszynę zaraz po wylądowaniu (najpierw środkowym podwoziem, a
potem kołami z przedniego podwozia)
TRANZYT – lotnisko przesiadki. Można na nim przebywać do 24 godzin
TRYMER / KLAPKA WYWAŻAJĄCA – wychylna część steru
(wysokości lub kierunku) lub lotki na jego krawędzi spływu, ustawiona w lecie
pod odpowiednim kątem, wychylana w przeciwnym kierunku niż ster, służąca do
zrównoważenia samolotu bez konieczności odchylania steru lub lotki
UMka (UNATTENDED MINOR) – dziecko, które podróżuje
samodzielnie samolotem i jest pod opieką personelu pokładowego
USKOK WIATRU – nagła zmiana kierunku i /lub prędkości
wiatru. Niepozorne uskoki są powszechne i nie stanowią żadnego
niebezpieczeństwa
WINGLET – inaczej skrzydełko aerodynamiczne, ustawione pod kątem na
końcu skrzydeł samolotu. Dzięki nim (są dwa winglety, jedno na jednym i drugie
na drugim skrzydle) lot jest bardziej komfortowy, ponieważ pomagają tłumić
wibracje oraz poprawiają osiągi samolotów podczas startu, umożliwiając
skrócenie rozbiegu. W nieznacznym stopniu przyczyniają się także do
zmniejszenia hałasu podczas startu i podejścia do lądowania
ZRZUCANIE PALIWA – odbywa się ono na odpowiedniej wysokości z
przeznaczonej do tego instalacji w skrzydłach samolotu. Ze względu na wysokość
nafta lotnicza ulega odparowaniu i rozproszeniu na długo przed dotarciem do
ziemi. Tylko duże samoloty mają możliwość zrzutu paliwa, jak B747, B777, A340
czy A330. Zrzutu dokonuje się przed lądowaniem awaryjnym, aby ograniczyć
nadmierne obciążenie. Mniejsze odrzutowce, jak B737 czy A320 muszą krążyć aż
spalą paliwo lub lądować z nadmiernym obciążeniem
FAZY
LOTU SAMOLOTU:
1. Pushback / wypchnięcie samolotu
2. Taxi, taxiing / kołowanie
3. Take-off run / rozbieg
4.
Take-off / start, oderwanie od ziemi
5. Climb / wznoszenie, wzlot
6. Flight / lot na właściwej wysokości
7. Descent / zniżanie
8. Final approach / podejście do lądowania
9. Touch down / przyziemienie
10. Landing roll / dobieg
JAK OPISOWO
WYGLĄDA PROCEDURA LOTU?
Kiedy pasażerowie wsiądą
już do samolotu następuje wypchnięcie (pushback) samolotu z miejsca postojowego
przy terminalu poprzez specjalnie przeznaczony do tego pojazd. Należy pamiętać,
że statek powietrzny nie ma tak jak samochód biegu wstecznego. Oczywiście nie
zawsze występuje pushback. Czasem jest tak, że samolot stoi na płycie lotniska,
oddalony od terminala i wówczas nie ma potrzeby wycofywania go. Następnie ma
miejsce kołowanie maszyny (taxiing) do właściwego pasa startowego. Tam zaczyna
się właściwa procedura startu. W pewnym momencie silniki stają się coraz
głośniejsze i czuć wyraźne wbicie w fotel przy pełnym ciągu pracy silników.
Następuje rozbieg samolotu (take-off run), który trwa do momentu osiągnięcia
prędkości decyzji V1 (decyzji czy przerwać czy kontynuować rozbieg), następnie
prędkości rotacji (rotate) Vr, podczas której następuje oderwanie od ziemi
(pierwsze w wyniku siły nośnej odrywa się koło przedniego podwozia, unosząc nos
statku powietrznego, następnie reszta maszyny). Po osiągnięciu tej prędkości
nie ma już możliwości przerwania procedury startu. Prędkość maszyny przy
starcie jest różna w zależności od modelu samolotu, rodzaju lotniska, długości
pasa startowego, i waha się od 170 do nawet 330 km/h. Po oderwaniu się od ziemi
(take-off) następuje wznoszenie (climb) samolotu, schowanie podwozia (aby
zmniejszyć opór powietrza), dążenie do osiągnięcia odpowiedniej wysokości i
prędkości, przy których chowa się klapy. W czasie wznoszenia może być głośno w
kabinie z powodu wielokrotnego zwiększania i zmniejszania mocy silników. Kiedy
samolot osiągnie docelową wysokość przelotową (ok.10-13 km n.p.m.), wówczas
następuje prędkość przelotowa od ok. 800 do blisko 1000 km/h (wszystko zależy
od modelu samolotu). Będąc na wysokości przelotowej (lot na właściwej
wysokości, flight) słychać co pewien czas wzmożoną pracę silników, gdyż
zwiększana jest siła ciągu, czyli moc silników przy przechodzeniu z jednej
wysokości przelotowej na drugą, wyższą, co może być spowodowane wymogami ruchu
powietrznego, warunkami pogodowymi czy względami ekonomicznymi (na wyższej
wysokości samolot mniej spala paliwa). Choć hałas jest słyszalny, to ponieważ
kąt wznoszenia jest dużo mniejszy niż przy starcie, pasażerowie niekoniecznie
ów wznoszenie mogą zauważyć. Często jest tak, że samolot lecąc szybuje, leci
lotem ślizgowym, a pasażerowie nawet o tym nie wiedzą (powodowane jest to
oczywiście względami ekonomicznymi). Kiedy samolot zaczyna zbliżać się do
miejsca swojej destynacji, następuje procedura lądowania, czyli w pierwszej
kolejności zniżanie maszyny (descent) aż po podejście do lądowania (final approach),
jak i samo lądowanie, czyli przyziemienie (touch down) – dotknięcie ziemi
przez samolot, najpierw kołami środkowego podwozia i dopiero potem przedniego.
W czasie dobiegu (landing roll) słychać hałas w wyniku odwróconego ciągu
silników (hamulców). Prędkość dobiegu waha się od 240 do 280 km/h (zależne jest
to od modelu samolotu). Przy lądowaniu prędkość jest mniejsza niż przy starcie.
Reasumując, najbardziej niebezpieczne, decydujące są 3 minuty po starcie
(niektórzy twierdzą, że 30 sekund) i 8 minut przed lądowaniem, w tym bowiem
czasie wedle statystyk doszło do 80% katastrof lotniczych. Groźniejszy jest
start niż lądowanie.
ETAPY ODPRAWY DO
MOMENTU WEJŚCIA NA POKŁAD:
1.
Zakup biletu, np. przez Internet
2. Check-in / odprawa – odbywająca się
online, przy kiosku na lotnisku lub bezpośrednio przy stanowisku obsługi
pasażera (check-in desk)
3.
Baggage drop-off /miejsce nadania bagażu
rejestrowanego przy odprawie
4.
Security / kontrola bezpieczeństwa
5.
Gate (gatehouse) / miejsce okazania
dokumentów przed wejściem na pokład
6.
Boarding / wejście na pokład
JAK OPISOWO
WYGLĄDA PROCEDURA OD ZAKUPU BILETU PO WEJŚCIE NA POKŁAD SAMOLOTU?
Po zakupie biletu
lotniczego przez Internet można dokonać odprawy biletowej (check-in) na jeden z
trzech możliwych sposobów: 1. Online 2. Na lotnisku przy tzw. kiosku (self
check-in, 3. Na lotnisku przy stanowisku obsługi klienta naszych linii
lotniczych (check-in desk). Kartę pokładową (boarding pass), jeżeli odprawiamy
się przez Internet w domu, najlepiej wydrukować ją sobie (online można odprawić
się zazwyczaj 24-48 godzin przed wylotem). Z kolei odprawiając się przy kiosku,
maszyna drukuje ją automatycznie. Natomiast przy odprawie check-in desk,
dostaje się ją od osoby nas obsługującej. W przypadku, kiedy odprawiliśmy się
wcześniej przed przybyciem na lotnisko i posiadamy kartę pokładową udajemy się
do: 1. jeżeli mamy oprócz bagażu podręcznego bagaż rejestrowany, należy udać
się do stanowiska check-in / baggage drop-off i tam go nadać do luku
bagażowego, następuje wyłącznie odprawa bagażowa, 2. jeżeli mamy bagaż tylko
podręczny, od razu udajemy się do kontroli bezpieczeństwa po przybyciu na
lotnisko. Podobna procedura ma miejsce po po odprawie przy kiosku na lotnisku.
Tam dokonujemy odprawy biletowej online, drukujemy kartę pokładową i w przypadku
bagażu rejestrowanego nadajemy go przy tradycyjnym stanowisku odprawy, a jeżeli
ów bagażu nie posiadamy, wówczas udajemy się ze swoim bagażem podręcznym prosto
do kontroli bezpieczeństwa. Z kolei jeżeli nie odprawiliśmy się wcześniej w
żaden z powyższych sposobów online, zostaje nam trzeci tradycyjny przy
stanowisku odpraw. Tam jeżeli mamy bagaż rejestrowany, odbywa się odprawa
biletowo-bagażowa, a jeżeli tylko mamy bagaż podręczny tylko odprawa biletowa.
Sprawdzane są dokumenty, tj. dowód osobisty lub paszport (z wizą jeżeli jest
taki wymóg) oraz bilet lub potwierdzenie rezerwacji. Na tej podstawie agent
obsługi wydaje nam kartę pokładową oraz potwierdzenie nadania bagażu (o ile
mamy bagaż rejestrowany). Karta pokładowa jest dokumentem, który uprawnia do
dokonania zakupów w sklepach w strefie zastrzeżonej lotniska (zlokalizowanych
za strefą kontroli bezpieczeństwa), czyli wolnocłowych oraz do wejścia na
pokład samolotu. Potwierdzenie nadania bagażu rejestrowanego należy zachować,
gdyż może okazać się niezbędne przy ewentualnej reklamacji bagażowej. Miejsce
nadawania bagażu / odprawy bagażowej przy stanowisku check-in, nazywane jest
też baggage drop-off. Odprawa przy stanowiskach check-in zaczyna się na ogół na
2 godziny, a w przypadku lotów transatlantyckich na 3 godziny przed rozkładową
godziną odlotu. Z kolei kończy się na 45 minut przed planowaną godziną odlotu.
Po odprawie biletowo-bagażowej należy udać się do stanowiska kontroli
bezpieczeństwa. Lecąc poza strefę Schengen trzeba jeszcze przejść przez
kontrolę dokumentów prowadzoną przez straż graniczną, a także kontrolę celną
(jeżeli kraj do którego lecimy, nie jest z krajem naszego wylotu w unii
celnej). Ostatnią czynnością przed wejściem na pokład (boarding) jest kontrola
na wydzielonym stanowisku, tzw. bramce (gate / gatehouse). Trzeba tam stawić
się o godzinie ustalonej przez przewoźnika i wpisanej na karcie pokładowej jako
czas wejścia na pokład (boarding time). Ważne też, aby sprawdzić numer wyjścia
(bramki). Po stawieniu się we wskazanym gate, podróżny przedstawia do kontroli
kartę pokładową i dokument tożsamości. Następnie udaje się do samolotu w jeden
z możliwych w danej sytuacji sposobów: 1. Pomostem pasażerskim, tzw. rękawem,
gdy samolot jest zaparkowany bezpośrednio przy terminalu, 2. Autobusem płytowym
(shuttle bus), gdy samolot stoi na płycie lotniska w oddaleniu od terminala, 3.
Piechotą, gdy samolot stoi blisko terminala, lecz nie bezpośrednio przy
terminalu.
ETAPY POSTĘPOWANIA
PO PRZYLOCIE NA LOTNISKO DOCELOWE:
1.
Passport control / kontrola paszportowa
(poza krajami non Schengen)
2.
Baggage reclaim (claim) / odbiór bagażu rejestrowanego
z ruchomej taśmy (o ile taki posiadamy)
Po wyjściu z samolotu
należy udać się do kontroli paszportowej (jeżeli jesteśmy w państwie NON
SCHENGEN), czyli normalnie stajemy na kontrolowanej granicy państwowej.
Następnie przechodzimy po odbiór bagażu do miejsca zwanego baggage reclaim
(claim), o ile posiadamy bagaż rejestrowany. Jeżeli jesteśmy w państwie strefy
Schengen i nie mamy ze sobą bagażu rejestrowanego, wówczas po wyjściu z
samolotu możemy swobodnie opuścić lotnisko.
STATUSY LOTU NA
LOTNISKOWEJ TABLICY ROZKŁADU:
ARRIVED / PRZYLECIAŁ
AT GATE (GATE OPENS) / BRAMKI OTWARTE
BAGGAGE IN HALL / BAGAŻ DO ODBIORU
BOARDING / WEJŚCIE NA POKŁAD
CANCELLED / ANULOWANY
CHECK-IN / ODPRAWA
DELAYED / OPÓŹNIONY
DEPARTED / ODLECIAŁ
ETA/ETOA/ESTIMATED /
PLANOWANY PRZYLOT W MIEJSCE DOCELOWE
EXPECTED / OCZEKIWANY
FINAL CALL / OSTATNIE
WEZWANIE
FLIGHT CLOSING / LOT ZAKOŃCZONY
GATE CLOSED / BRAMKI ZAMKNIĘTE
GATE CLOSING / ZAMYKANIE
BRAMKI
GO TO GATE / IDŹ DO
BRAMKI
LANDED / WYLĄDOWAŁ
LAST CALL / OSTATNIE
WEZWANIE
ON-TIME / NA CZAS
PLEASE WAIT / PROSZĘ
CZEKAĆ
SCHEDULED / ROZKŁADOWO
SŁOWNIK
ANIGIELSKO-POLSKI:
AILERON – lotka
AIR / AERIAL – lotniczy,
powietrzny
AIR BRAKE – hamulec aerodynamiczny
AIR TICKET – bilet lotniczy
AIR VENT – wentylacja,
odpowietrznik
AIRCRAFT – lotnictwo
AIRLINE – linia lotnicza
AIRPLANE – samolot
AIRPORT – lotnisko, port
lotniczy
AIRPORT BUS – autobus lotniskowy
AIRPORT TERMINAL – terminal lotniska
AIRWAY – droga lotnicza,
linia lotnicza
AISLE (SEAT) – miejsce przy
korytarzu w samolocie
ALLOWANCE (BAGGAGE) –
limit bagażu
ARMEST – podłokietniki przy
fotelu
ARRIVAL – przylot
ARRIVALS HALL – hala przylotów
ARRIVALS LOUNGE – hala przylotów
ARRIVED – przyleciał
AT A DUTY-FREE SHOP – w sklepie
wolnocłowym
AT GATE – bramki otwarte
AT THE AIRPORT – na lotnisku
AVGAS – paliwo lotnicze
AVIATION FUEL – paliwo lotnicze
BACKTRACK – kołowanie
aktywna drogą startową do progu pasa
BAGGAGE / LUGGAGE – bagaż
rejestrowany
BAGGAGE CLAIM (RECLAIM) –
miejsce odbioru bagażu rejestrowanego
BAGGAGE COMPARTMENT – luk
bagażowy
BAGGAGE DROP-OFF –
miejsce nadania bagażu rejestrowanego
BAGGAGE IN HALL – bagaż do odbioru
BAGGAGE TAG –
potwierdzenie nadania bagażu
BOARD – pokład samolotu
BOARDING – wejście na
pokład
BOARDING PASS (CARD) –
karta pokładowa
BOOK – rezerwować,
bukować
BOOKING – rezerwacja,
bukowanie
BRACE (BRACE FOR IMPACT) –
przygotować się na uderzenie
BUSINESS CLASS – klasa biznes
BY THE PLANE – samolotem
(odbyć podróż)
CABIN – kabina
CABIN CREW – załoga
samolotu
CANCELLED – anulowany
CAPTAIN – kapitan (pilot)
CARRY-ON – bagaż podręczny
CAVOK (CLOUDS AND
VISIBILITY OK) – idealna do operacji lotniczych pogoda
CHANGE PLANES –
przesiadać się do innego samolotu
CHARTER FLIGHT – lot czarterowy
CHECK-IN – odprawa
CHECK-IN DESK –
stanowisko odprawy biletowo-bagażowej
CHECK-IN ONLINE – odprawa
internetowa
CLIMB – wznoszenie, wzlot
COCKPIT – kokpit
CODE-SHARE – umowa między
liniami lotniczymi na wzajemne używanie miejsc w swoich samolotach
COMPARTMENT – szafka nad
głową w samolocie (ponad fotelami)
CONNECTING FLIGHT – lot z
przesiadką
CONTROL TOWER – wieża kontroli
lotów
CRASH LANDING – lądowanie
awaryjne
CUSTOMS – kontrola celna
CUSTOMS CLEARANCE –
kontrola celna
CUSTOMS CONTROL – kontrola celna
DECOMPRESSION – dekompresja
DELAYED – opóźniony
DEPARTURE – odlot, wylot
DEPARTURE HALL – hala odlotów
DEPARTURE LOUNGE – hala odlotów
DEPARTURED – odleciał
DEPRESSURISE – dehermetyzacja
DESCENT – zniżanie
DIRECT FLIGHT – lot bezpośredni
DOMESTIC TERMINAL – terminal
krajowy
DROP sb OFF – odebrać kogoś,
np. z lotniska
DUTY-FREE – wolnocłowy
DUTY-FREE SHOP – sklep wolnocłowy
DUTY-FREE ZONE – strefa wolnocłowa
ECONOMY CLASS – klasa ekonomiczna,
turystyczna
ELEVATOR – ster wysokości
EMERGENCY EXIT – wyjście awaryjne
EMERGENCY LANDING – lądowanie
zapobiegawcze (awaryjne)
ENGINE – silnik
ENGINE COWLING – osłona silnika
ESTIMATED – planowany przylot
w miejsce docelowe
ETA – planowany przylot w
miejsce docelowe
E-TICEKT – bilet
elektroniczny
ETOA – planowany przylot
w miejsce docelowe
EXCESS BAGGAGE – nadbagaż
EXPECTED – oczekiwany
EXTRA BAGGAGE – nadbagaż
FA (FLIGHT ATTENDANT) – steward, stewardessa
FASTEN SEAT BELTS – zapiąć pasy bezpieczeństwa
FF (FREQUENT FLYER) –
osoba często podróżująca samolotem
FILL IN – wypełnić, np.
formularz
FIN – płetwa
FINAL APPROACH – podejście
do lądowania
FINAL APPROACH FLIGHT
PATH – ścieżka podejścia
FINAL CALL – ostatnie wezwanie
(do wejścia na pokład)
FIRST CLASS – klasa pierwsza
FIRST OFFICER – pierwszy oficer
(pilot, drugi po kapitanie)
FLAP – klapa, płat
FLAP TRACK FAIRING – siłowniki klap (owiewki)
FLIGHT – lot
FLIGHT CLOSING – lot zakończony
FLIGHT DECK – kokpit
FLY – latać
FLYING – latający
FREIGHT HOLD – luk bagażowy
FUEL DUMP – zrzucanie paliwa
FUEL TANKS – zbiorniki paliwa
FUSELAGE – kadłub
GATE – bramka, miejsce
kontroli dokumentów przed wejściem na pokład
GATE CLOSED – bramki zamknięte
GATE CLOSING – zamykanie bramki
GATE OPENS – bramki otwarte
GET OFF – wysiąść, np. z
samolotu
GET ON – wsiąść, np. do samolotu
GLIDE – szybowanie
GO ABROAD – lecieć za
granicę
GO-AROUND – odejście na
drugi krąg, procedura przerwanego lądowania
HAND BAGGAGE– bagaż podręczny
HAND LUGGAGE – bagaż podręczny
HIGH SPEED AILERON –
lotki dużych prędkości
HOLDING – procedura
oczekiwania na lądowanie, inaczej krążenie
HORIZONTAL STABILIZER –
statecznik poziomy
HUB – komunikacyjny węzeł
lotniczy
IATA (INTERNATIONAL AIR
TRANSPORT ASSOCIATION) – Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych
ICAO (INTERNATIONAL CIVIL
AVIATION ORGANISATION) – Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
ID CARD – dowód, dokument
tożsamości
ILLEGAL GOODS –
nielegalne towary
IMMIGRATION CONTROL –
kontrola urzędu imigracyjnego
INTERNATIONAL ARRIVALS –
przyloty międzynarodowe
INTERNATIONAL DEPARTURES –
odloty międzynarodowe
JET FUEL – paliwo lotnicze
JET-LAG – zespół nagłej
zmiany strefy czasowej i dolegliwości jej towarzyszące
KEROSENE – paliwo lotnicze
KRUEGER FLAPS – klapa noskowa
Kruegera
LAND – lądować
LAND SIDE – strefa
ogólnodostępna na lotnisku
LANDED – wylądował
LANDING – lądowanie
LANDING GEAR – podwozie
LANDING ROLL – dobieg
LAST CALL – ostatnie wezwanie
(do wejścia na pokład)
LAYOVER – międzylądowanie
LFR (LOWEST FARE ROUTING)
– najtańsza legalna taryfa na lot na danej trasie
LIFE JACKET – kamizelka ratunkowa
LONG-HAUL FLIGHT – lot długodystansowy
LOUNGE – hol
LOW SPEED AILERON – lotki
małych prędkości
LOW-PASS – niski przelot
nad pasem startowym przy specjalnych okazjach
MAAS (MEET AND ASSIST) –
pasażer specjalnej troski, np. dziecko
MAIN LANDING GEAR –
przednie podwozie
MCT (MINIMUM CONNECTING
TIME) – minimalny czas potrzebny na przesiadkę
NAT (NORTH ATLANTIC
TRACKS) – korytarze lotnicze nad Atlantykiem
NEON – naziemny
koordynator lotu
NOSE – nos samolotu
NOSE GEAR – przednie podwozie
NO-SHOW – określenie pasażera,
który nie pojawił się na czas przy bramce
ON THE BOARD – w
samolocie (na pokładzie)
ON THE PLANE – w samolocie
ON-TIME – na czas
OPEN-JAW – bilet, w
którym kierunek lotu w jedna stronę jest inny, niż wylotu w drugą
OVERBOOKED (FLIGHT) –
przepełniony (lot)
OVERBOOKING – praktyka sprzedaży
większej liczby biletów niż jest miejsc w samolocie
OVERHEAD – drobne bagaże
nad głową
OVERHEAD LOCKER – półka na
bagaż podręczny nad głową ponad fotelem
PASSPORT – paszport
PASSPORT CONTROL –
kontrola paszportowa
PICK UP – odebrać, np. bagaż
PLANE – samolot
PNR (PASSENGER NAME
RECORD) – kod referencyjny rezerwacji
PREMIUM CLASS – klasa premium
(pierwsza i biznes)
PRESSURIZATION –
presuryzacja
PROHIBITED ITEMS –
zakazane przedmioty, np. ostre
PUSHBACK – wypchnięcie
samolotu z miejsca postojowego
PUT sb SEAT BELTS ON –
zapiąć pasy bezpieczeństwa
READING LIGHT – lampka do
czytania
RE-BOOK – przebukować,
zmienić rezerwację
RE-BOOKED – przebukowany,
zmieniona rezerwacja
RE-BOOKING – przebukowanie,
zmiana rezerwacji
REROUTING –
przebukowanie, zmiana rezerwacji
REVERSE THRUST –
odwracacz ciągu, odwrócony ciąg
ROTATE – prędkość
rotacji, w czasie której samolot odrywa się od ziemi
ROTATION – rotacja
ROW – rząd (np. foteli w
samolocie)
RUDDER – ster pionowy
RUNWAY – pas startowy
SCHEDULED – rozkładowo,
zgodnie z rozkładem
SEAT BACK – oparcie siedzenia
(fotelu)
SEAT BELTS – pasy bezpieczeństwa
SECURITY – kontrola bezpieczeństwa
SELF CHECK-IN – odprawa
przy kiosku na lotnisku (de facto online)
SHUTTLE BUS – autobus lotniskowy
SLAT – slot, skrzela
SLOT – przedział czasowy,
w którym samolot może wystartować, wylądować, etc.
SPOILER – spojler
STOPOVER –
międzylądowanie
SUITCASE – walizka
TAIL PLANE – ogon samolotu
TAKE-OFF – start,
startować
TAKE-OFF FLIGHT PATH –
ścieżka wznoszenia
TAKE-OFF RUN – rozbieg
TAXI – kołowanie samolotu
TAXIING – kołowanie samolotu
TICKET – bilet
TOUCH DOWN – przyziemienie
TRANSIT – tranzyt
TRAY-TABLE – składany stolik
przy fotelu
TRIM – trymer
TRIM DEVICE ON THE STICK – trymer steru wysokości
TROLLEY – wózek do
przewozu bagażu
TURBULENCES – turbulencje
TURNOVER – rotacja
UM (UNATTENDED MINOR) –
dziecko podróżujące samo i będące pod opieką FA na czas lotu
UNDERCARRIAGE – podwozie
VERTICAL STABILIZER –
statecznik pionowy
VIP-LOUNGE – poczekalnia dla
VIPów (klasy premium, biznes i pierwszej)
VIP-LOUNGE – specjalnie
wydzielona strefa dla pasażerów biznes klasy
VISA – wiza
WIND SHEAR – uskok wiatru
WINDOW SEAT – miejsce przy
oknie
WING – skrzydło
WINGLET – winglet
Piotr Żak – rocznik 1990, magister stosunków międzynarodowych (Uniwersytet Jagielloński) oraz magister amerykanistyki (Uniwersytet Jagielloński), oba tytuły uzyskane w 2014 roku. Zainteresowania naukowe: historia, dyplomacja, prawo międzynarodowe publiczne oraz teologia. Planowany doktorat w zakresie nauk społecznych, stricte stosunków międzynarodowych. W wolnych chwilach: podróże, fotografia przyrody oraz bieganie i jazda na rowerze. Członek Związku Strzeleckiego „Strzelec” Równość Wolność Niepodległość. Numer ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9145-2816.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz