Doktryna Trumana (doktryna powstrzymywania komunizmu)
– program polityki zagranicznej USA, sformułowany przez prezydenta Harry'ego S.
Trumana i przedstawiono 12 marca 194 roku w
orędziu do Kongresu. Doktryna głosiła, że USA powinny pomagać narodom, które
przeciwstawiają się presji zewnętrznej lub próbom przejęcia siłą władzy nad nimi przez uzbrojone mniejszości. Choć nie
było to powiedziane wprost, doktryna odnosiła się do Związku Radzieckiego. Odnosiła
się pierwotnie do Grecji i Turcji – 22 czerwca 1947 roku Truman podpisał akt,
przekazujący 400 mln dolarów na ekonomiczną i wojskową pomoc dla tych krajów
(250 mln dolarów dla Grecji i 150 mln dolarów dla Turcji). Doktryna stała się
trwałą zasadą polityki zagranicznej USA, oznaczała ostateczne zerwanie z
odradzającą się po
wojnie polityką izolacjonizmu USA.
Doktryna Eisenhowera – koncepcja
polityczna USA wobec Bliskiego i Środkowego Wschodu, przyjęta wspólną rezolucją
obu izb Kongresu na wniosek prezydenta Dwighta Eisenhowera w styczniu 1957
roku, rozwijająca doktrynę Trumana, zakładając aktywne powstrzymywanie
komunizmu przez udzielanie wszelkiej gospodarczej i politycznej pomocy dla
jakichkolwiek zainteresowanych krajów tego regionu; dążyła do wypełnienia
próżni polityczno-wojskowej w regionie powstałej po wycofaniu się Wielkiej
Brytanii i Francji po kryzysie sueskim;
posłużyła za podstawę do interwencji w Libanie w 1958 roku.
Doktryna Begina – izraelska
doktryna zakładająca, że żaden wróg państwa żydowskiego nie może wejść w posiadanie
broni masowej zagłady i dla uniknięcia takiej ewentualności, grożącej powtórką
z Holokaustu, mogą być zastosowane prewencyjne działania militarne. Została
sformułowana przez premiera Izraela Menachema Begina po ataku izraelskiego
lotnictwa 7 czerwca 1981 roku na iracki reaktor atomowy Osirak, uważany za obiekt
faktycznie służący budowie broni jądrowej. Obecnie bywa przywoływana w
kontekście irańskiego programu nuklearnego, który często, i zwłaszcza w
Izraelu, uważa się za zmierzający w rzeczywistości
do zbudowania przez Iran bomby atomowej.
Doktryna Breżniewa (lub doktryna ograniczonej suwerenności)
– radziecka doktryna określająca politykę wobec państw Układu Warszawskiego,
sformułowana po wkroczeniu wojsk Układu do Czechosłowacji 20 sierpnia 1968 roku
celem położenia kresu procesowi liberalizacji politycznej w tym kraju, mówiąca
o prawie do interwencji w innym państwie komunistycznym w razie zagrożenia
podstaw ustrojowych tego państwa. Została przedstawiona po raz pierwszy w
artykule Siergieja Kowaliowa na łamach "Prawdy" 25 września 1968 roku
zatytułowanym "Suwerenność i międzynarodowe zobowiązania państw
socjalistycznych", w którym argumentowano, że suwerenność każdego z państw
socjalistycznych nie może stać w sprzeczności z interesami światowego socjalizmu.
Następnie została rozwinięta przez radzieckiego ministra spraw zagranicznych
Andrieja Gromykę w przemówieniu na
forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ 3 października 1968 roku i potwierdzona przez sekretarza generalnego
KPZR Leonida Breżniewa 13 listopada 1968 roku w wystąpieniu na V Kongresie PZPR
w Warszawie. Ewidentnie sprzeczna z zasadami suwerenności państw i
nieingerencji w sprawy wewnętrzne, została potępiona przez niektóre państwa bloku
komunistycznego (Albania, Chiny, Rumunia). Doktryną tą uzasadniano jeszcze
interwencję radziecką w Afganistanie w 1979 roku, ale została ona odrzucona
przez Michaiła Gorbaczowa, który doszedł do władzy w ZSRR w 1985 roku.
Doktryna Calvo – zasada ogłoszona
przez argentyńskiego prawnika Carlosa Calvo w 1868
roku, mówiąca że cudzoziemcy podlegają prawu danego państwa tak samo jak jego
obywatele i spory ich dotyczące muszą być załatwiane przez lokalny system
sprawiedliwości; dopiero po wyczerpaniu lokalnych środków prawnych cudzoziemiec
może zwrócić się do rządu macierzystego o interwencję dyplomatyczną. Doktryna
Calvo miała zapobiegać interwencjonistycznej polityce USA i mocarstw
europejskich wobec słabszych państw latynoamerykańskich i została wprowadzona
do systemów prawnych wielu państw Ameryki Łacińskiej.
Doktryna Carranzy – zbiór
podstawowych zasad polityki zagranicznej Meksyku, ogłoszony 1 listopada 1918
roku przez ówczesnego prezydenta Venustiano Carranzę, obejmujący równość
wszystkich państw, całkowity zakaz interwencji w sprawy wewnętrzne państw,
równość praw cudzoziemców i własnych obywateli zgodnie z narodowym
prawodawstwem. Doktryna Carranzy wyrażała dążenie do prowadzenia przez Meksyk
niezależnej polityki zagranicznej i wewnętrznej i odmawiała
USA prawa do interwencji w obronie właśności prywatnej znajdującej się w
posiadaniu obcokrajowców.
Doktryna Cartera – doktryna
polityki zagranicznej USA ogłoszona przez prezydenta Jimmy'ego Cartera w
orędziu o stanie państwa 23 stycznia 1980 roku, w którym stwierdził on, że
"jakakolwiek próba przejęcia kontroli nad regionem Zatoki Perskiej przez
siłę zewnętrzną będzie traktowana jako atak na żywotne interesy Stanów
Zjednoczonych Ameryki i taki atak będzie odparty wszelkimi niezbędnymi
środkami, w tym siłą militarna." Doktryna Cartera, będąca rozwinięciem
doktryny Eisenhowera z 1957 roku, stanowiła reakcję na niekorzystne z punktu widzenia USA wydarzenia roku 1979: rewolucję
islamską w Iranie w styczniu oraz inwazję radziecką
na Afganistan w grudniu. Interwencja ZSRR była postrzegana w USA jako możliwy
pierwszy krok w kierunku zajęcia surowców energetycznych regionu Zatoki
Perskiej, a obalenie szacha w Iranie oznaczało utratę kluczowego sojusznika w
regionie. Najważniejsza konsekwencją doktryny Cartera była permanentna obecność
militarna USA w
regionie Bliskiego Wschodu: realizacja doktryny opierała się na zwiększeniu
obecności US Navy w
rejonie Zatoki Perskiej i Oceanu Indyjskiego oraz rozbudowie sił szybkiego
reagowania (Rapid Deployment Joint Task Force, oficjalnie aktywowanych w marcu 1980
roku), na bazie których w 1983 roku powstało Dowództwo Centralne Stanów
Zjednoczonych (Centcom) nadzorujące wszystkie amerykańskie operacje militarne w
regionie Bliskiego Wschodu. Doktryna Cartera oznaczała też zwiększenie pomocy
militarnej dla sojuszników regionalnych USA takich jak Arabia Saudyjska, Egipt
i Izrael.
Doktryna Dullesa – doktryna
ogłoszona w 1949 roku przez sekretarza stanu USA Johna Fostera Dullesa,
zakładająca wypieranie komunizmu z rejonów, które znalazły się w strefie
wpływów ZSRR po II Wojnie Światowej, zwłaszcza z Europy Wschodniej.
Przewidywała zastosowanie różnych środków, nawet dojścia "na krawędź
wojny", wspierała politykę zbrojeń. Aczkolwiek nie przyniosła rezultatów w
latach 50-tych, stała się wzorem dla polityki zagranicznej prezydenta Ronalda
Reagana w latach 80-tych.
Doktryna wyzwalania – ogłoszona w
1952 roku przez znanego amerykańskiego socjologa Jamesa Burnhama. Na jej
ogłoszenie duży wpływ miał przyszły amerykański sekretarz stanu w latach 1953–1959 John
Foster Dulles (wpływ na kształt doktryny wyzwalania miała inna doktryna z 1949
roku sformułowana przez Dullesa). Obowiązywała w amerykańskiej polityki
zagranicznej do 1956 roku. Doktryna zakłada podjęcie przez kraje Zachodu
działań na rzecz całkowitego zniszczenia komunizmu i wyzwolenia tych krajów
Europy Wschodniej i Środkowej,
które po 1945 roku znalazły się pod kuratelą Związku Radzieckiego. Doktrynę tę
poparło wielu polityków zachodnioeuropejskich m.in. Walter Hallstein.
Doktryna Drago – zasada
zgłoszona 29 grudnia 1902 roku przez ministra spraw zagranicznych Argentyny
Luisa Marię Drago, będąca reakcją na próbę siłowego ściągnięcia długów od Wenezueli
przez państwa europejskie, postulująca by uznać za nielegalne wszelkie próby
użycia siły dla wyegzekwowania spłaty długów przez państwa amerykańskie. Drago
zwrócił się ze swoim postulatem do USA, przedstawiając go jako logiczne
przedłużenie doktryny Monroe. USA nieprzychylnie odniosły się do doktryny Drago
- w grudniu 1904 roku prezydent Theodore Roosevelt ogłosił uzupełnienie
doktryny Monroe mówiące, że USA mogą interweniować w Zachodniej Hemisferze
celem zapewnienia wypełniania zobowiązań państw-dłużników wobec
międzynarodowych wierzycieli. Doktryna Drago wzbudziła jednak duże
zainteresowanie wśród państw latynoamerykańskich, stając się przedmiotem debaty na
Kongresie Panamerykańskim w Rio de Janeiro w 1906 roku. Na międzynarodowej
konferencji pokojowej w Hadze w 1907 roku przyjęto konwencję o ograniczeniu
stosowania siły dla ściągania długów powstałych w drodze umów (tzw. konwencja
Portera od nazwiska amerykańskiego dyplomaty Horace'a Portera), która
stanowiła, że państwo-wierzyciel musi najpierw zaproponować dłużnikowi
arbitrację i dopiero w przypadku odmowy poddania się arbitracji lub odmowy
zastosowania się do wyroku może zastosować siłę wobec dłużnika. Doktryna Drago,
całkowicie wykluczająca użycie siły dla ściągania długów, znalazła umocowanie
dopiero w Karcie Narodów Zjednoczonych z 26 czerwca 1945 roku, nakładającej na
państwa zakaz użycia siły lub groźby jej użycia.
Doktryna elastycznego reagowania - Doktryna Kennedy'ego – doktryna
sformułowana przez amerykańskiego prezydenta Johna
Kennedy'ego w orędziu skierowanym do Konferencji Sojuszu dla Postępu w Punta
del Este w dniu 5 lipca 1961 roku. Oznaczała zmianę amerykańskiej polityki
zagranicznej w stosunku do państw Ameryki Łacińskiej. Zakładała, że władze amerykańskie
będą uznawać i udzielać pomocy militarnej i gospodarczej tym krajom Ameryki
Łacińskiej, które będą posiadać rządy wyłonione w demokratycznych wyborach i realizujące zarazem pewne reformy społeczne.
Celem tej doktryny było doprowadzenie do izolowania
komunistycznej Kuby wśród krajów regionu, doprowadzenie do pozbawienia jej
członkostwa w OPA oraz zapobieżenie powtórzeniu rewolucji kubańskiej wśród
innych państw regionu. Obowiązywała do grudnia 1963, kiedy to sformułowano nowa
doktrynę Johnsona-Manna. Doktryna zakładająca rozbudowę różnych rodzajów sił
zbrojnych, będących w stanie uczestniczyć w różnych rodzajach działań
wojennych, ze szczególnym uwzględnieniem wojen o małym zasięgu i partyzanckich;
przyjęta po burzliwej debacie przez NATO w 1967 roku; była reakcją na zlikwidowanie przez ZSRR
przewagi USA w broni jądrowej.
Doktryna dobrego sąsiedztwa – polityka USA
wobec Ameryki Łacińskiej w latach 1933-45, proklamująca ułożenie stosunków USA
z tym regionem na równoprawnych podstawach, przyznająca państwom regionu
większą samodzielność w działaniach niż w okresie wcześniejszym; zainicjowana
przez administrację Herberta Hoovera i praktykowaną przez administrację Franklina Delano
Roosevelta, wprowadzała zasadę nieinterwencji, nieuznawanie podbojów
terytorialnych, pokojowe rozwiązywanie sporów, nielegalność ściągania długów
siłą oraz przewidywała zawieranie obustronnie korzystnych poruzumień handlowych;
przejawami doktryny były m.in.: poparcie przez USA rezolucji o nieinterwencji
na VII Konferencji Panamerykańskiej w Montevideo w 1933 roku, zniesienie w 1934
roku poprawki Platta przyznającej USA prawo interwencji na Kubie, renegocjacja
traktatu o Kanale Panamskim w 1936 roku, tolerancja wobec nacjonalizacji
przemysłu naftowego w Meksyku w 1938 roku, wprowadzenie
polityki niskich taryf przez sekretarza stanu Cordella Hulla; uważa się, że
doktryna dobrego sąsiedztwa znacząco poprawiła stosunki USA z Ameryką Łacińską i zapewniła jej współpracę podczas II Wojny
Światowej.
Doktryna Estrady – kluczowa
doktryna w polityce zagranicznej Meksyku, ogłoszona przez ministra spraw zagranicznych Genaro
Estradę w 1930 roku, mówiąca że uznanie rządu innego państwa nie powinno
opierać się na ocenie jego prawomocności lecz na jego faktycznej egzystencji.
Wychodząc z zasady nieingerencji w sprawy wewnętrzne innych państw, stanowiącej
zasadniczy element doktryny Carranzy z 1918 roku, deklarowano gotowość do kontynuacji stosunków
dyplomatycznych z każdym reżimem władającym innym państwem, dopóki nie
prowadził on polityki godzącej w interesy narodowe Meksyku. Doktryna Estrady,
stanowiąca reakcję na politykę amerykańską wobec rządów meksykańskich, stała
się podstawą polityki zagranicznej Meksyku na kolejne dekady; dlatego m.in.
Meksyk odmówił zerwania stosunków z rządem Fidela Castro na Kubie w latach
60-tych. Dopiero podczas prezydentury Vicente Foxa (2000-06) zaznaczyła się
tendencja do odchodzenia od doktryny Estrady.
Doktryna Forda – ogłoszona 7
grudnia 1975 roku przez prezydenta USA Geralda Forda doktryna odnosząca się do
regionu Pacyfiku, stwierdzająca że USA w oparciu o potęgę militarną będą
prowadzić na Dalekim Wschodzie politykę zmierzającą do utrzymania równowagi sił
i bezpieczeństwa oraz niezależności sojuszników. Doktryna Forda koncentrowała
się na sojuszu z Japonią i rozwijaniu współpracy z Chińską Republiką Ludową.
Doktryna Fukudy – zbiór
podstawowych zasad polityki Japonii wobec Azji Południowo-Wschodniej, ogłoszony
przez premiera Japonii Takeo Fukudę podczas przemówienia w Manili w sierpniu
1977 roku. Japonia zobowiązywała się, że 1) nie będzie już więcej odgrywać roli
mocarstwa militarnego, 2) będzie działać na rzecz wzajemnego zrozumienia i
zaufania w
stosunkach z Azją Południowo-Wschodnią, 3) będzie pozytywnie współpracować z
ASEAN i pełnić rolę pomostu między ASEAN a Indochinami, w ten sposób
przyczyniając się do budowy pokoju i
prosperity w Azji Południowo-Wschodniej. Głównym instrumentem realizacji
doktryny Fukudy była pomoc rozwojowa. Mimo iż celom doktryny nie sprzyjał wybuch
konfliktu w Kambodży po inwazji wietnamskiej w 1978 roku, to jednak stworzyła
ona podstawę do trwałego zaangażowania Japonii w Azji Południowo-Wschodniej,
np. japońska dyplomacja na początku lat 90-tych przyczyniła się do zakończenia
konfliktu w Kambodży, a później uczestniczyła w
operacji pokojowej w tym kraju.
Doktryna Hallsteina – ogłoszona w
grudniu 1955 roku doktryna polityki zagranicznej RFN za chadeckich rządów Konrada Adenauera (do
1963 roku), Ludwiga Erharda (1963-66) i Kurta Georga Kiesingera (1966-69),
zakładająca że tylko RFN ma prawo do reprezentowania narodu niemieckiego i jej
rząd nie będzie utrzymywał stosunków dyplomatycznych z państwami uznającymi
NRD. Nazwa doktryny pochodziła od jednego z jej współautorów, podsekretarza
stanu w ministerstwie spraw zagranicznych RFN Waltera Hallsteina. Zastosowano
ją dwukrotnie: zrywając stosunki z Jugosławią w 1957 roku i Kubą w 1963 roku.
Pod koniec lat 60-tych doktrynę Hallsteina stosowano już mniej rygorystycznie
(w 1967 i 1968 roku RFN nawiązała stosunki dyplomatyczne odpowiednio z Rumunią
i Jugosławią), a zerwał z nią całkowicie socjaldemokrata Willy Brandt, który
objął urząd kanclerski w 1969 roku i wprowadził tzw. Ostpolitik - politykę
pojednania z państwami Europy Wschodniej.
Doktryna Johnsona-Manna –
kontrrewolucyjna doktryna polityki USA w Ameryce Łacińskiej, sformułowana w
grudniu 1963 roku przez prezydenta Lyndona Johnsona i podsekretarza
stanu ds. międzyamerykańskich Thomasa Manna; zrywała z akcentującą demokrację
polityką Johna F. Kennedy'ego, deklarując w zamian, że USA będą popierać każdy
rząd sprzyjający interesom USA bez względu na sposób jego wyłonienia;
przyczyniła się do przejęcia władzy przez
reżimy wojskowe w większości państw Ameryki Południowej.
Doktryna Monroe – doktryna w
polityce USA wobec Ameryki Łacińskiej, wywodząca się z oświadczenia prezydenta
Jamesa Monroe 2 grudnia 1823 roku w orędziu do Kongresu, że niedopuszczalna jest
jakakolwiek ingerencja państw europejskich w sprawy państw amerykańskich, a z
kolei USA nie będą ingerować w sprawy Europy lub europejskich kolonii.
Zawierała się w skrótowym haśle "Ameryka dla Amerykanów." Początkowo
jedynie deklaracja, stała się obowiązującą doktryną polityki zagranicznej USA
od lat 40-tych XIX wieku. Stanowiła wyraz poparcia USA i Wielkiej Brytanii dla
nowych państw Ameryki Łacińskiej, które wyzwoliły się spod panowania
hiszpańskiego i portugalskiego, oraz
sprzeciwu wobec prób rekonkwisty oraz innych przejawów ekspansjonizmu
europejskiego. Przez kolejne kilkadziesiąt lat była egzekwowana przede
wszystkim siłą marynarki brytyjskiej i dopiero pod koniec XIX wieku zaczęła
służyć jako uzasadnienie mocarstwowej polityki USA w regionie, a w 1904 roku
została rozszerzona przez prezydenta Theodore'a Roosevelta o prawo do
podejmowania przez USA jednostronnych interwencji w Ameryce Łacińskiej. Jej realizacja
przybrała łagodniejsze formy w latach 30-tych i 40-tych XX wieku, gdy cele
doktryny miały zostać osiągnięte poprzez mechanizmy współpracy w ramach
panamerykanizmu. W okresie Zimnej Wojny ponownie uzasadniała operacje wojskowe
USA, mające tym razem służyć powstrzymywaniu komunizmu.
Doktryna Nixona (znana też jako doktryna Guam) – doktryna
przedstawiona przez
prezydenta USA Richarda Nixona 25 lipca 1969 roku podczas pobytu na Guam,
mówiąca że USA będą wypełniać swoje
zobowiązania traktatowe i zapewniać zgodnie z nimi pomoc wojskową i
gospodarczą, ale będą oczekiwać, że partnerzy USA stojący w obliczu zagrożeń
dla ich bezpieczeństwa będą ponosić główny ciężar zapewnienia obrony narodowej.
Doktryna Nixona wynikała z rosnących kosztów udziału w wojnie w Indochinach i
stanowiła podstawę do "wietnamizacji" tej wojny, obejmującej
zmniejszanie zaangażowania militarnego w Wietnamie i
zwiększanie roli odpowiednio dozbrojonych wojsk południowowietnamskich. Proces
wycofywania się wojsk amerykańskich zakończono w 1973 roku, ale
"wietnamizacja" okazała się fiaskiem, gdyż po 2 latach wojska
komunistyczne zdobyły kontrolę nad
Południowym Wietnamem. Doktryna Nixona oznaczająca redukcję bezpośredniego
zaangażowania militarnego USA zagranicą znalazła też odzwierciedlenie na
Bliskim Wschodzie, gdzie najważniejsi partnerzy amerykańscy, Iran i Arabia
Saudyjska, uzyskali możliwość zakupu praktycznie nieograniczonych ilości
nowoczesnej broni amerykańskiej.
Doktryna Reagana – kluczowa
strategia w polityce zagranicznej prezydenta USA Ronalda Reagana (1981-89), zakładająca
aktywne materialne i polityczne wsparcie USA dla państw i ruchów rebelianckich
walczących z wpływami komunistycznymi. Przedstawiona została po raz pierwszy w
prezydenckim orędziu o stanie państwa 6 lutego 1985 roku, w którym Reagan
stwierdził, że poparcie dla "bojowników o wolność" stanowi formę
samoobrony i blisko wiąże się z bezpieczeństwem narodowym USA. Nawiązywała do
doktryny powstrzymywania z 1947 roku. Zgodnie z doktryną Reagana USA
wsparły bojowników w Afganistanie, Nikaragui i Angoli, z różnym powodzeniem.
Makkartyzm – ogólna nazwa na
zespół działań politycznych zainicjowanych przez specjalną komisję Senatu USA,
Senate Internal Security Subcommittee (Senacki Podkomitet Bezpieczeństwa
Wewnętrznego) powstałą 21 grudnia 1950 roku, której przewodniczącym i inicjatorem był senator Pat McCarran,
wspierany bezpośrednio przez prezydenta Harry'ego Trumana, natomiast
sekretarzem Joseph Raymond McCarthy, od którego nazwiska pochodzi nazwa tego
ruchu. Termin ten został po raz pierwszy użyty przez satyryka Herberta Blocka z The Washington Post, 29
marca 1950 r. Innymi ważnymi organizacjami makkartyzmu były: House Un-American
Activities Committee (Komisja Izby Reprezentantów do Badania Działalności
Nieamerykańskiej) oraz Senate Permanent Subcommittee on Investigations (Stała
Senacka Podkomisja Śledcza). Pierwotnie celem powołania komisji było
przeciwstawienie się infiltracji instytucji rządowych przez członków
Komunistycznej Partii Stanów Zjednoczonych oraz agentów NKWD. Działania te
jednak szybko wymknęły się spod kontroli i zostały rozszerzone przez grupę
senatorów skupionych wokół McCarthy'ego na inwigilację wszelkich środowisk
opiniotwórczych - aktorów, reżyserów, dziennikarzy, naukowców.
Doktryna Sinatry – żartobliwa
nazwa, opisująca liberalizację polityki sowieckiej względem państw Układu
Warszawskiego w okresie pierestrojki Michaiła Gorbaczowa. Nazwa ta nawiązywała
do piosenki Franka Sinatry „My Way” i miała wskazywać, że Związek Radziecki
pozwala poszczególnym państwom obozu komunistycznego na podążanie „własną
ścieżką” w sprawach wewnętrznych.
Doktryna Chruszczowa – W 1956 roku na
XX zjeździe KPZR Chruszczow wystąpił z referatem O kulcie jednostki i jego
następstwach, w której ujawnił część prawdy o krwawych aspektach rządów
Stalina. Referat, początkowo tajny, wywołał szok wśród komunistów,
zapoczątkowując dyskusję na temat przyczyn stalinizmu. XX zjazd stanowił kulminację
nowej polityki Chruszczowa określanej jako "odwilż", na który
składała się masowa rehabilitacja ofiar terroru oraz liberalizacja polityki
kulturalnej i społecznej. Chruszczow głosił urzeczywistnienie się komunizmu w
ciągu 20 lat i na XXII Zjeździe Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego
doprowadził do uchwalenia nowego programu partii komunistycznej. Próbował
realizować doktrynę komunistyczną: ożywił walkę z religią, zmniejszał ogródki
przyzagrodowe w kołchozach.
Choć nie stosował drastycznych metod Stalina, twardo zwalczał wszelkie
powstające w społeczeństwie ogniska opozycyjne - średnia roczna liczba osób
skazywanych za działalność
polityczną była znacznie wyższa, niż za Breżniewa. Jako jedną z form represji
stosował przywrócone na masową skalę umieszczanie osób niewygodnych w
szpitalach psychiatrycznych (psychiatria represyjna w ZSRR). W polityce
zagranicznej Chruszczow balansował między ideą "pokojowego
współistnienia", a próbami uzyskania przewagi w zimnej wojnie z USA. Jedną
z takich prób był plan rozmieszczenia rakiet z ładunkami nuklearnymi na Kubie; ostra reakcja USA i
groźba wybuchu wojny spowodowała wycofanie się Chruszczowa (kryzys kubański).
Za jego czasów powstał też Mur Berliński, doszło do strącenia przez obronę
powietrzną amerykańskiego samolotu zwiadowczego U2 nad Swierdłowskiem
pilotowanego przez Francisa Gary'ego Powersa. Chruszczowowi zameldowano o tym na trybunie przed
mauzoleum w czasie pochodu pierwszomajowego 1960 roku. Incydent doprowadził do
zerwania planowanego spotkania z amerykańskim prezydentem. Słynne jest też
wystąpienie przed Zgromadzeniem Ogólnym Narodów Zjednoczonych, podczas którego
zdjął jeden z butów, a następnie zaczął nim tłuc w mównicę. W czerwcu 1961 roku
w czasie spotkania na szczycie w Wiedniu wojowniczo zażądał od prezydenta
Stanów Zjednoczonych Johna Kennedy'ego zniesienia do końca roku podziału
Berlina między trzy mocarstwa oraz podpisania traktatu
pokojowego w sprawie Niemiec.
Doktryna Gorbaczowa – Główne
założenia swojej polityki Gorbaczow przedstawił w 1985 roku
na plenum KC KPZR. Wtedy to padły, jak się później okazało ważne nie tylko dla ZSRR, ale i dla całego świata, słynne
słowa Pierestrojka-przebudowa, głasnost-jawnoś i uskrojenije-przyspieszenie.
Gorbaczow swoje rządy rozpoczął od radykalnych zmian kadrowych w kierownictwie
partii. Polityka Gorbaczowa również wprowadziła znaczne zmiany w polityce
zagranicznej ZSRR. Doprowadziła do porozumienia w sprawie wycofania sowieckich
wojsk z Afganistanu, z terenów bardzo ważnych i strategicznych dla ZSRR. W 1989 roku kolejne
rządy w republikach bloku radzieckiego upadały, na co ostatecznie przystał
Gorbaczow. Polityczne i gospodarcze zmiany, jakie nadchodziły dla Europy
Środkowej i Wschodniej były nieuchronne i nieuniknione. Zmiany były wymuszone
nie tylko kryzysem, zmianami władz, ale i sama gospodarka, aby stać się
konkurencyjna i wydajna musiała się bardziej zliberalizować. Gorbaczow widząc,
iż zmiany nastąpią niezależnie od polityki
prowadzonej przez władze ZSRR, nie reagował na takie wydarzenia jak upadek muru
berlińskiego w 1990 roku czy zjednoczenie Niemiec. Polityka ZSRR bardziej się
otworzyła, w 1991 roku zawarto układ z Chinami rozwiązujący sporne sprawy
graniczne. Zakończono również prowadzenie zbrojnych działań w Ameryce Środkowej
w Salwadorze, co
dało również kres w działaniach popierających ugrupowania terrorystyczne.
Zdemokratyzowano również życie polityczne w Nikaragui. Na początku lat
dziewięćdziesiątych nadbałtyckie republiki powoli odłączały się od ZSRR.
Podobnie Litwa, Łotwa i Estonia, gdzie opozycja doszła do władzy i wkrótce
ogłoszono niepodległość tych krajów. Ostateczną próbą utrzymania wpływu ZSRR
było przeprowadzenie referendum w republikach, w którym proponowano utrzymanie
jedności ZSRR na zasadach równouprawnienia i suwerenności poszczególnych
krajów. Jednak taki zabieg nie przyniósł zamierzonych efektów, a kilka państw
nawet nie wzięło udziału w referendum.
Doktryna Stimsona (znana też jako doktryna Hoovera-Stimsona) –
dramatyczne, jednostronne oświadczenie wydane 7 stycznia 1932 przez sekretarza
stanu USA Henry’ego Lewisa Stimsona, dotyczące „incydentu mukdeńskiego”.
Stimson przekazał przedstawicielom Japonii i Chin w Waszyngtonie notę
stwierdzającą, iż USA nie uznają de facto żadnego układu lub sytuacji, które mogłyby
przynieść szkodę prawom rządu Stanów Zjednoczonych lub ich obywateli w Chinach.
Kopie oświadczenia o treści: „Stany Zjednoczone nie uznają żadnego porozumienia
chińsko-japońskiego, które mogłoby naruszyć prawa rządu amerykańskiego czy obywateli
amerykańskich w Chinach, ani żadnej sytuacji wytworzonej przez środki gwałtu
sprzeczne z Paktem Brianda-Kellogga”. Stimson rozesłał do Londynu i Paryża,
zachęcając tamtejsze rządy do ogłoszenia podobnych deklaracji.
Doktryna Kirkpatrick – to doktryna
polityki zagranicznej opracowana przez ambasador Stanów Zjednoczonych przy
Organizacji Narodów Zjednoczonych Jeane Kirkpatrick w 1980 r. na
podstawie opublikowanego eseju pt. „Dyktatury i podwójne standardy”
(Dictatorships and Double Standards). Doktryna Kirkpatrick została wykorzystana do
uzasadnienia amerykańskiej polityki zagranicznej w okresie zimnej wojny, która
głosiła, że w krajach
Trzeciego Świata, w tym również w Ameryce Łacińskiej USA mają do czynienia z
prawicowymi reżimami, które powinny popierać oraz siłami
lewicowo-komunistycznymi, które powinny zwalczać. Dodatkowo doktryna
akcentowała fakt ewoluowania ustrojów prawicowych w kierunku demokratycznym w
polityce, a liberalnym w gospodarce. Doktryna Kirkpatrick wywarła duży wpływ na
politykę zagraniczną administracji prezydenta Ronalda Reagana, która wspierała
działania antykomunistyczne np. w Gwatemali (do 1985), Filipinach (do 1986) i Argentynie
(do 1983).
Doktryna Johnsona – wytyczne
amerykańskiej polityki zagranicznej ogłoszone w 1965 przez prezydenta Stanów
Zjednoczonych L.B. Johnsona. Zakładała aktywne przeciwstawianie się próbom
rozszerzenia wpływów komunizmu w państwach położonych na półkuli zachodniej.
Stanowiła uzasadnienie amerykańskiej polityki interwencjonizmu prowadzonej w
sytuacji zagrożenia interesów Stanów Zjednoczonych (operacja wojsk
amerykańskich w Dominikanie w 1965, lądowanie na Grenadzie 1983).
Doktryna Powella (ang. The „Powell
Doctrine”) − program polityki zagranicznej USA sformułowanej i afirmowanej
przez Colina Powella. Doktryna Powella przedstawia wizję i podejście do efektywnych i zdecydowanych
działań wojskowych. Colin Powell pełniący funkcję Przewodniczącego Kolegium
Połączonych Szefów Sztabów (Joint Chiefs of Staff - JSC – jest to najwyższe
stanowisko wojskowe w Departamencie Obrony) współdowodził oddziałami
amerykańskimi podczas I wojny w Iraku w latach 1990-91. Jako strateg wojskowy
uważał, że działania wojskowe powinny być stosowane w ostateczności, gdy
zawiodą metody dyplomacji i tylko wtedy, gdy istnieje wyraźne zagrożenie dla
bezpieczeństwa narodowego. Do udziału w konflikcie zbrojnym powinno
dochodzić tylko wówczas, gdy przewaga strony jest druzgocąca w stosunku do
użytych sił wroga, a szanse na sukces są maksymalne przy minimalnej
możliwość poniesienia strat. Twierdził, że wroga najlepiej atakować z powietrza, sprowadzając straty
własnych ludzi do minimum. Amerykańskie bezzałogowe samoloty zmieniły charakter
pola walki oraz stały się nowym ważnym elementem przemysłu obronnego. Elementem
takiego podejścia było zastosowanie tej strategii podczas operacji Pustynna
Burza w 1991 roku.
Doktryna Clintona – pod określeniem
tym kryją się założenia amerykańskiej polityki zagranicznej, którymi kierował
się podczas swojej prezydentury Bill Clinton. Nie istnieje jeden dokument, czy
jedno przemówienie jasno deklarujące tę doktrynę. Jednak 26 lutego 1999 Clinton
stwierdził, że Stany Zjednoczone nie będą angażować się w te konflikty, w
których nie są zagrożone ich interesy. Doktryny nie
zmieniają późniejsze jego oświadczenia o
niedopuszczalności ludobójstwa, bowiem Stany Zjednoczone nie reagowały we
wszystkich takich przypadkach.
Doktryna Busha – przyjęta przez
administrację prezydenta Stanów Zjednoczonych George'a W.Busha linia polityki
zagranicznej. Jej głównym założeniem jest koncepcja "wyprzedzającego
uderzenia", która stwierdza, że USA mają prawo do prewencyjnego ataku
militarnego na każde państwo, które stanowi lub może stanowić zagrożenie dla
Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z tymi założeniami USA rozpoczęły inwazję na Irak
w 2003 roku, nazywaną II wojną w Zatoce Perskiej. Doktryna Busha jest mocno
krytykowana na całym świecie, również w samych Stanach Zjednoczonych. Zarzuca
się jej przede wszystkim ignorowanie autorytetu ONZ, wzniecanie nowych
konfliktów w zapalnych częściach świata oraz eskalację konfliktu między Zachodem
a cywilizacją islamską. Doktryna Busha przewiduje, że USA mają wspierać
rozprzestrzenianie się klasycznego liberalizmu – jego instytucji i wartości.
Celem ma być osłabianie dyktatur i zastępowanie ich rządami wyłonionymi przez
narody.
Doktryna Weinbergera – Caspar
Weinberger sformułował założenia działań obronnych Stanów Zjednoczonych już w
1984 roku. Stały się one „doktryną obronną”, która bez większych zmian
realizowana była do czasów prezydentury Georga W. Busha. Bill Clinton w czasie swojej prezydentury pozostał wierny
założeniom Weinbergera, ale dodał do nich tezę o niedopuszczalności
ludobójstwa. Podstawowe punkty tej doktryny to:
- Stany Zjednoczone nie powinny angażować swoich sił zbrojnych, jeśli podstawowe interesy Stanów Zjednoczonych lub ich sojuszników nie zostały zagrożone.
- Wojna to ostateczny środek polityki Stanów Zjednoczonych, dlatego wybór tej drogi wymaga zastosowania wszystkich koniecznych środków. Decydując się na rozwiązania siłowe należy wykazać niewzruszoną wolę zwycięstwa.
- Podjęte działania wojenne powinny mieć szerokie i głębokie poparcie opinii publicznej oraz Kongresu.
- Podjęcie działań wojennych powinno być poprzedzone gruntownym przygotowaniem sił zbrojnych.
- Cele wojskowe oraz polityczne powinny być jasne i czytelne, a zarazem jasno zdefiniowane.
- Dobór sił i środków powinien wynikać z potrzeb militarnych, z kolei związek pomiędzy celami a siłami zbrojnymi (ich rozmiarem, składem, zadaniami) musi podlegać ciągłemu przeglądowi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz